Проекты технического регламента

Державна служба геології та надр України розробила низку законодавчих змін до постанов Кабінету Міністрів №615 «Про Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами» та №594 «Про Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами», які за поданням Служби були винесені 02 березня на засідання Кабміну Міністерством екології та природних ресурсів і прийняті шляхом обговорення та голосування. Прийняті зміни створюють більш сприятливі умови для залучення інвесторів в українську галузь надрокористування, підтримують добросовісних надрокористувачів, заохочують відкриту конкуренцію і вдосконалюють процедуру надання спецдозволу, зокрема збільшують термін для погодження спецдозволу облрадами.

Згідно зі змінами до Постанови №615, відтепер встановлений чіткий термін для надання погодження органами місцевого самоврядування – до 90 днів, після чого Держгеонадра має ще 30 днів на прийняття рішення зі свого боку. До моменту запровадження цих змін чинним законодавством було визначено загалом 60 днів для Держгеонадра як для отримання погодження з боку облради, так і для винесення рішення Службою. Такі стислі строки потребували від облрад позачергового скликання зборів, що суперечило регламенту роботи ради. Водночас незмінною залишається норма, що в разі неприйняття рішення облрадою у встановлені строки видача спецдозволу вважатиметься погодженою автоматично.

«Завдяки спільним зусиллям і плідній співпраці з Міністерством екології та природних ресурсів ми домоглися, щоб важливі для галузі питання  були винесені на розгляд Кабінету Міністрів. Наприклад, вдосконалення процедури погодження спецдозволів облрадами є одним з ключових питань для залучення інвесторів у галузь, що також сприятиме ефективній взаємодії з облрадами. Тож ми сподіваємося, що ця та інші зміни у постановах №615 та №594 сприятимуть розвитку справжніх ринкових відносин у галузі і дадуть поштовх до нових позитивних змін», – зазначив Микола Бояркін, т.в.о. Голови Державної служби геології та надр України.

Постанова №615 відтепер також передбачає меншу кількість випадків для надання спецдозволів на надрокористування без аукціону та ліквідує преференції державних підприємств щодо отримання спецдозволів поза аукціоном. Так, раніше без аукціону спецдозвіл могли отримати підприємства з 25% державною часткою, потім це правило було обмежене 100% державними підприємствами. З новими нормами дана умова взагалі виключена і державні підприємства отримуватимуть спецдозвіл на рівних умовах з комерційними.

До Постанови №594 включені норми, згідно з яких для учасників аукціону обов’язковим є розкриття кінцевого бенефіціара і кожне підприємство перевіряється на предмет фінансування тероризму і легалізації коштів, отриманих злочинним шляхом (фінмоніторинг).  Крім того, для діючих надрокористувачів наявність порушень по попередніх спецдозволах є підставою для відмови як у прийнятті заявки на аукціон, так і в отриманні нового дозволу на надрокористування.

Відтепер збільшений термін з моменту анонсування Держгеонадрами аукціону до його фактичного проведення з 30 до 75 днів, що означає збільшення часу для надрокористувачів на подачу заявки для участі в аукціоні і потенційне розширення кола інвесторів. Постановою також затверджене обов’язкове анонсування аукціонів окрім газети «Урядовий кур’єр» також у ЗМІ та на сайті, і онлайн-трансляція в режимі реального часу.

«Взявши стратегічний курс на збільшення прозорості в галузі та її відкриття для інвесторів, минулого року ми провели 3 відкритих аукціони з продажу спецдозволів. Щоб забезпечити максимальну прозорість торгів і широко інформувати потенційних надрокористувачів, кожен аукціон ми заздалегідь анонсували на сайті Держгеонадра, у ЗМІ, почали розміщувати об’яви у провідних зарубіжних виданнях, а сам аукціон проводили у супроводі онлайн-трансляції і в присутності усіх бажаючих ЗМІ та громадськості. Ми раді, що позитивна практика тепер закріплена і на законодавчому рівні», – підкреслив Микола Бояркін.